Profil
Vi tager udgangspunkt i den systemisk/ narrative forståelse af, at mennesker er sociale væsener, der altid stræber efter mening og forudsigelighed i deres relationer og i deres selvforståelse. Skolens praksis tager derfor afsæt i et omsorgsfuldt, involverende og mentaliseringsbaseret relationsarbejde. Vi ved, at problemer skal forståes i den sammenhæng, hvori de opstår og fremtræder, og at vi kan give de unge et blik for andre måder at opfatte og gøre tingene på ved at forsøge at forstå, hvad der er ‘på spil’. Vi har mange fagligheder samlet i ‘eget hus’: psykologer, sygeplejerske, børnekonsulent, specialundervisningslærere, læsevejledere mv. Skolen har samarbejdsaftale med en privatpraktiserende psykiater.
Det pædagogiske personale bliver løbende, og massivt, efteruddannet: Systemisk teori og praksis, Specialpædagogik, KRAP, Mentalisering i arbejdet med udsatte børn og unge mv.
Speciale
Vores elever har brug for nogen, der tror på dem – og det gør vi!
Skolegang er en afgørende faktor for udsatte børn og unges mulighed for at få et liv, hvori de selv er aktører, og den opgave tager vi dybt alvorligt. Vi er derfor tydelige i vores forventninger til alle elever om, at de, ved fælles hjælp, en gang kan blive klar til at tage en fuld Folkeskolens Afgangsprøve, hvilket lykkes for mere end 90% af dem. Vi har små klasser med gennemgående, tydelige og omsorgsfulde voksne. Skolen er af UVM godkendt som Profilskole.
Mulighed for efterværn på vore kollegier.
Faciliteter
Skolen har et areal på ca. 40 tønder land. Veludstyrede klasseværelser. Ridestald og ridebane, sportshal, cross- og knallertværksted, klub m. værksteder, musikstudie, it-lokaler, udendørs multibane, fitness, samarbejde med sportsklubber på Fyn, naturskole på Sydlangeland mm.
Transport
Meget fine tog- og busforbindelser til hele Danmark. Toget fra Odense tager ca. 20 minutter, og skolen ligger max. 10 minuttes gang fra stationen. Direkte busforbindelse fra Lolland-Falster.